Wat doen koolhydraten met je bloedsuiker?
18 maart 2021 

Wat doen koolhydraten met je bloedsuiker?

Koolhydraten is de verzamelnaam voor suikers, zetmeel en vezels.

Iedereen komt hier dagelijks mee in aanraking, want koolhydraten zitten in ontzettend veel etenswaren. Zo zitten ze onder andere in brood, aardappels, macaroni, melk, fruit, snoep en chips. Wanneer je hier te veel van binnen krijgt, heeft dit gevolgen voor jouw lichaam.

Allereerst kun je aankomen door koolhydraten te eten. Dit is alleen het geval wanneer je meer koolhydraten eet dan je verbrandt. Eet je verder gewoon normaal of beweeg je voldoende? Dan word je niet dik van koolhydraten. Koolhydraten hebben niet alleen effect op jouw gewicht, maar ook op de bloedsuikerspiegel. Jouw lichaam zet koolhydraten namelijk om in bloedsuiker.

Koolhydraten in de vorm van zetmeel en suikers worden in jouw darmen omgezet in glucose. Dit komt vervolgens in jouw bloed terecht, waardoor het ook wel bekend staat als bloedsuiker. Het lichaam van de gemiddelde Nederlander gebruikt bloedsuiker als brandstof. Je krijgt er namelijk energie van. Wanneer je diabetes hebt, is dit eveneens het geval. Probleem bij suikerziekte is alleen dat er te veel bloedsuikers in jouw bloed blijven zitten. Hierdoor is er sprake van een hoge bloedsuikerspiegel en dat is niet goed.

Wanneer we het over koolhydraten hebben, moet je weten dat we onderscheid maken tussen verschillende soorten koolhydraten. We doelen hier niet op zetmeel, suikers en vezels, maar op langzame en snelle koolhydraten. In deze tekst vertellen we je meer over deze koolhydraten en behandelen we de belangrijkste verschillen. Tot slot gaan we in op de vraag of je diabetes kunt krijgen van te veel koolhydraten.

Langzame koolhydraten

We beginnen allereerst met de langzame koolhydraten. Het omzetten van deze koolhydraten in bloedsuiker gaat relatief langzaam, vandaar ook de naam. Langzame koolhydraten bestempelen we als goede koolhydraten. Waarom? Omdat ze langzaam worden omgezet in bloedsuiker. Hierdoor stijgt jouw bloedsuikerspiegel niet ineens heel hard. Hoe langzamer de bloedsuikerspiegel stijgt, des te beter dit is.

Wanneer we kijken naar langzame koolhydraten, valt op dat deze meer vezels bevatten. Dit brengt een aantal voordelen met zich mee. Allereerst zorgen vezels ervoor dat jouw lichaam gedurende lange tijd een verzadigd gevoel krijgt. Hierdoor blijf je niet contant maar eten. Daarbij komt dat vezels voorkomen dat er hoge pieken ontstaan in jouw bloedsuikerspiegel. Reden genoeg om langzame koolhydraten tot de goede koolhydraten te rekenen.

Hierboven hebben we het gehad over langzame koolhydraten. Wil je ook meer voedingsmiddelen met deze koolhydraten eten? Dan moet je eerst weten welke producten langzame koolhydraten bevatten. Om jou een handje te helpen, zetten we hieronder een aantal etenswaren op een rijtje:

– Volkorenbrood, -pasta, – couscous en andere volkorengraanproducten;
– Zilvervliesrijst;
– Bulgur, haver en quinoa;
– Groenten en fruit;
– Bonen, erwten, linzen en andere peulvruchten;
– Melk en yoghurt.

Snelle koolhydraten

Naast de langzame koolhydraten kennen we ook snelle koolhydraten. Wanneer je de bovenstaande tekst al hebt gelezen, kun je al raden wat het verschil is tussen de twee soorten. Snelle koolhydraten worden namelijk een stuk sneller opgenomen in het bloed dan langzame koolhydraten. Deze koolhydraten staan in de volksmond ook wel bekend als simpele of enkelvoudige koolhydraten. Ze worden daarnaast vaak slechte koolhydraten genoemd.

Wanneer je etenswaren met snelle koolhydraten eet, stijgt jouw bloedsuikerspiegel binnen de kortste keren. Dit komt doordat deze koolhydraten in het lichaam snel worden omgezet in bloedsuiker. Het effect hiervan is dat je gedurende korte tijd het gevoel krijgt dat je meer energie hebt. Omdat er ineens veel suikers in het bloed komen, maakt jouw lichaam insuline aan. Hierdoor neemt de bloedsuikerspiegel doorgaans weer normale waarden aan.

Snelle koolhydraten lijken op het eerste oog nuttig, want je krijgt er binnen de kortste keren energie van. Toch hebben deze koolhydraten ook een aantal nadelen. Grootste nadeel is dat snelle koolhydraten voor grote schommelingen in de bloedsuikerspiegel zorgen. Dit heeft gevolgen voor jouw lichaam, want door pieken in de bloedsuikerspiegel kunnen jouw bloedvaten namelijk schade oplopen. Daarbij komt dat snelle koolhydraten een negatieve invloed hebben op je humeur en concentratie.

Indien je regelmatig te veel snelle koolhydraten eet, zorgt dit niet alleen voor schommelingen in de bloedsuikerspiegel. Nee, want het cholesterolgehalte in jouw lichaam stijgt hier ook door. Bovendien kun je te maken krijgen met overgewicht en een (te) hoge bloeddruk. Zorg er daarom altijd voor dat je niet te veel snelle koolhydraten binnenkrijgt.

Welke koolhydraten rekenen we tot de snelle koolhydraten? (h3)
Snelle koolhydraten kunnen nadelige gevolgen hebben voor jouw lichaam. Wil je ervoor zorgen dat er geen al te hoge pieken in de bloedsuikerspiegel ontstaan? Eet dan niet te veel snelle koolhydraten. Veel mensen vinden dit lastig. Dit komt voornamelijk doordat zij niet weten wat er allemaal onder deze koolhydraten valt. Daarom zetten we hier een aantal snelle koolhydraten op een rijtje:

– Suiker;
– Snoep;
– Koek en gebak;
– IJs;
– Frisdrank
– Vruchtensappen, fruitsmoothies en yoghurtdranken met suiker;
– Zoet beleg;
– Aardappels;
– Etenswaren waarin wit meel verwerkt is, zoals wit brood, witte pasta en witte rijst.

Kun je diabetes krijgen van te veel koolhydraten?
De meeste mensen denken dat je enkel diabetes krjigt wanneer er iets mis is met jouw lichaam. Bij diabetes type 1 is dit inderdaad het geval. Diabetes type 2 kan zich in de loop der jaren bij iedereen ontwikkelen. Koolhydraten leveren hier en belangrijke bijdrage aan. Wanneer jouw lichaam te veel koolhydraten binnenkrijgt, kan er overgewicht ontstaan. En als jij overgewicht hebt, is de kans dat je diabetes type 2 krijgt een stuk groter.

Overgewicht ontstaat niet snel wanneer jij voornamelijk producten met langzame koolhydraten eet. De koolhydraten worden dan immers geleidelijk omgezet in glucose, waardoor jouw bloedsuikerspiegel niet snel stijgt. Eet je veel snelle koolhydraten? Dan zorgt dit er mogelijk wel voor dat je overgewicht krijgt. Deze koolhydraten zorgen namelijk niet voor een verzadigd gevoel, waardoor je mogelijk blijft eten. Dit heeft gevolgen voor jouw gewicht. Is er inmiddels sprake van overgewicht? Dan kan het maar zo dat je binnenkort ook diabetes type 2 krijgt. Mensen die te zwaar zijn hebben namelijk een grotere kans om suikerziekte te krijgen.

Over de schrijver
Aangenaam, ik ben Ruud Verschoor. Ik heb een passie voor alles wat met gezondheid te maken heeft. De combinatie tussen fysiek en mentaal vindt ik fascinerend en daar begeleid ik vele mensen mee. Voeding - Beweging - Mindset
Reactie plaatsen

Interessante informatie voor jou!

Afvallen

De lekkerste recepten om af te vallen maar toch lekker te blijven eten

Bewegen

Als je diabetes hebt, verkleint bewegen de kans op lichamelijke gevolgen van diabetes

Producten

Glucosemeters, teststrips, lancetten & meer. Voordeliger dan de apotheek
arrow_drop_up arrow_drop_down